علت ریزش مو چیست

رویش مو در همه قسمتهای بدن به جز کف دستها و پاها، لب و پلک وجود دارد. اما در بعضی از قسمتهای بدن این موها بسیار نرم هستند و تقریبا غیر قابل رویت هستند. موها در تابستان سریعتر و در زمستان کندتر رشد می کنند و همچنین رشد موها در شب کندتر از روز است.

موها از یک نوع پروتئین به نام کراتین (Keratin ) ساخته شده اند. ( ناخن ها نیز از همین نوع پروتئین ساخته شده اند). کراتین در فولیکول ها ساخته می شود. فولیکول ها سلول های جدید مو را تولید می کنند. سلول های قدیمی به سمت سطح بیرونی پوست سر هدایت می شوند که مقدار آن بطور میانگین 6 اینچ ( هر اینچ معادل 2.54 سانتی متر است) در سال می باشد. موهایی که شما مشاهده می کنید در واقع دسته ای از سلول های مرده کراتین هستند. تعداد موی سر یک انسان بالغ بطور میانگین 100.000 تا 150.000 است. و میزان ریزش آن حدود 100 عدد در روز است. بنابراین مشاهده تعدادی مو برروی برس هنگام شانه کردن مو هیچ جای نگرانی به همراه ندارد.

هریک از فولیکول ها دارای یک دوره رشد هستند که تحت تاثیر سن، بیماریها ، و بسیاری از عوامل مختلف دیگر قرار دارند.

hair-girl.jpg

این دوره رشد به 3 مرحله تقسیم می شود که عبارت است از :
آناژن Anagen : ( مرحله رشد ) : در این مرحله فعالیت میتوزی ( تقسیم سلولی ) در فولیکول شروع می شود. در این مرحله ساقه جدید مو تشکیل می شود و به خارج از پوست رانده می شود . در هر مقطع زمانی تقریبا 85% از موهای پوست سر در مرحله آناژن ( رشد ) هستند. این مرحله 2 تا 6 سال به طول می انجامد.

  • کاتاژن Katagen : ( مرحله گذرا ) : در این مرحله تقسیم سلولی در فولیکول متوقف می شود. این مرحله حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد.
  • تلوژن Telogen : ( مرحله استراحت ) : در این مرحله تمام فعالیت های رشد مو متوقف می شود و ساختمان مو استراحت می کند .در این مرحله موها دچار ریزش می شوند و موهای تلوژنی که می ریزند توسط موهای آناژن جایگزین می شوند و یک دوره رشد جدید آغاز می شود. مرحله تلوژن حدود 2 تا 3 ماه طول می کشد.

عوامل ریزش مو
بطور متوسط روزانه حدود 100 عدد مو می ریزد و سپس مو جدید جایگزین آن می شود. ولی مشکل زمانی آغاز می شود که تعداد موهای ریزش یافته بیشتر از تعداد موهای رویش یافته باشد که در این صورت بعد از مدتی از حجم موها کاسته می شود.
عواملی که باعث ریزش مو می شوند شامل استرس بیش از حد، تب بالا، بیماری سخت، خستگی شدید ناشی از کار، تغذیه نامناسب و در خانم ها وضع حمل می باشد. همچنین شیمی درمانی و رادیو تراپی که برای درمان سرطان کاربرد دارد ، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای کنترل فشار خون نیز باعث ریزش مو می شود . ریزش مو همچنین می تواند بدلیل سوختگی، اشعه X ، جراحت پوست سر و عفونت قارچی باشد.
مواد شیمیایی که در رنگ کردن موها ، فر کردن ، صاف کردن و دکره کردن استفاده می شود باعث خشکی و شکنندگی موها می شود وریزش موقت مو را ایجاد می کند.
در اغلب موارد موی ریخته شده دوباره جایگزین می شود. اما مواردی نیز وجود دارد که ریزش موها دائمی شده و موی ریخته شده دیگر رشد نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد